Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
„Elektroniczny system cyfrowych usług dla pacjentów w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach spółka z o.o.”
WARTOŚĆ CAŁKOWITA PROJEKTU:
4 093 112,12 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z EFRR:
3 471 495,31 zł
CELE PROJEKTU
Celem głównym projektu jest rozwój e-usług publicznych w obszarze zdrowia oferowanych przez ZOZ w Świętochłowicach sp. z o.o.
Cel główny umożliwi osiągnięcie następujących korzyści:
• Wzrost wykorzystania e-usług publicznych w obszarze zdrowia przez społeczeństwo, co pozwoli zbliżyć się do wartości wskaźnika na poziomie średniej UE,
• ułatwienie dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta, poprawa obiegu dokumentacji i informacji,
• łatwiejszy dostęp do świadczeń medycznych dzięki skróceniu kolejek do lekarza,
• możliwe zmniejszenie liczby błędów lekarskich dzięki szybkiemu dostępowi do historii choroby,
• znaczne skrócenie czasu potrzebnego na uzyskanie dostępu do ważnych informacji dotyczących pacjenta,
• zmniejszenie biurokracji oraz kosztów dzięki ograniczeniu liczby dokumentów papierowych i automatyzacji procesów,
• poprawa bezpieczeństwa publicznego,
• poprawa stanu zdrowia mieszkańców województwa śląskiego,
• poprawa jakości i dostępności do wysokiej jakości usług publicznych,
• wzrost poziomu jakości życia na obszarze województwa śląskiego.
Do głównych zadań, które umożliwią osiągnięcie celu głównego należą:
• opracowanie dokumentacji aplikacyjnej, pozyskanie i rozliczenie dofinansowania,
• zakup i wdrożenie oprogramowania,
• zakup sprzętu informatycznego.
PLANOWANE EFEKTY
W ramach projektu pn. „Elektroniczny system cyfrowych usług dla pacjentów w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach Spółka z.o.o ”utworzony zostanie system przyczyniający się do zwiększenia dostępu do cyfrowych usług publicznych z obszaru e-zdrowia. Projekt zakłada uruchomienie elektronicznej platformy, służącej do wieloaspektowej obsługi pacjenta, poprzez udostępnienie nowych, wydajnych sposobów komunikacji zdalnej na linii pacjent – szpital – lekarz z użyciem nowoczesnych technologii. Technologia, która zostanie zastosowana w projekcie zapewni potrzebną interoperacyjność pomiędzy projektowaną platformą e-usług a stosowanymi dotychczas przez Szpital systemami dziedzinowymi. Głównym efektem projektu będzie podniesienie jakości świadczenia usług publicznych w jednym z elementów sieci, czyli w Zespole Opieki Zdrowotnej w Świętochłowicach sp. z o.o.
Zakres wdrożenia systemu obejmuje działania związane z analizą i obróbką oraz wykorzystaniem danych medycznych, zgromadzonych w jednostkach medycznych oraz udostępnienie możliwości korzystania z usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną. Rozwiązanie to będzie mogło być rozwijane w przyszłości po to, by w sposób postępujący skrócić czas oczekiwania na usługę zdrowotną, jej realizację, kompleksowy, wielokierunkowy, a przy tym w pełni bezpieczny przepływ informacji, co przełoży się na zwiększenie dostępności przy jednoczesnym ograniczeniu osobistego kontaktu pacjentów i osób zaangażowanych w proces diagnostycznoterapeutyczny.
Projekt umożliwi kompleksowe prowadzenie oraz wymianę Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) pomiędzy wnioskodawcą a pozostałymi podmiotami udzielającymi świadczeń opieki zdrowotnej. Jego wdrożenie umożliwi też szeroko pojętą współpracę wnioskodawcy z podmiotami lecznictwa otwartego (POZ i AOS) w ujęciu wymiany EDM, przyczyniając się do poszerzenia kręgu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej korzystających z jego rezultatów, co bezpośrednio przełoży się na poprawę jakości i kompleksowości usług.
Wśród założeń funkcjonalnych projektowanych rozwiązań najważniejsze dotyczy maksymalizacji poziomu bezpieczeństwa pacjentów, gdzie momentem inicjującym proces gromadzenia, analizy i wykorzystywania danych jest e-rejestracja – od którego to momentu rozpoczyna się monitorowanie zarówno procedur medycznych, jak i fizycznej obecności pacjenta z wykorzystaniem technologii RFID oraz rozwiązań opartych o urządzenia mobilne (specjalistyczne tablety dla personelu oraz stały dostęp dla pacjenta poprzez platformę e-pacjent).
Wdrożenie projektu przyczyni się do poprawy jakości i dostępności do świadczenia opieki zdrowotnej, pozytywnie wpłynie na szybkość i skuteczność przeprowadzenia procesu obsługi pacjenta oraz znacząco zaważy na poprawie standardów w zakresie kompleksowości
i integralności procesów diagnostyczno-terapeutycznych.